Mover

Først og fremmest sikrer Consignor nem administration af vores forsendelser. Dernæst er det afgørende for os at man med lethed kan skifte transportør og implementere nye. Med Consignors enorme transportørbibliotek er det så let som at trykke på en kontakt

Cedric Poupon
Logistics IT Project Manager, Somfy

 

Somfy: Effektiv håndtering af forsendelser på tværs af Europa

 

Som verdensledende i sin branche, driver franske Somfy en global forretning med tusindvis af forsendelser hvert eneste år. Consignor har gjort Somfy i stand til at håndtere forsendelser effektivt og samtidig reducere administrationstiden internt samt opnå frihed til at vælge de transportører som tilbyder de bedste produkter til de bedste priser.

Somfy, som er grundlagt i Frankrig, er verdensledende inden for motorer til automatisk styring af åbning og lukning, f.eks. til persienner og markiser i private hjem så vel som kommercielt byggeri. Virksomheden arbejder globalt med datterselskaber og kontorer på 5 kontinenter og har derfor et komplekst logistikflow med 4 hovedlogistikcentre samt en række mindre lokale lagre. Tilsammen håndterer logistikcentrene tæt på 400.000 forsendelser om året gennem Consignor.

Cédric Poupon, Logistics IT Project Manager hos Somfy, udtaler: “Vores historie med Consignor strækker sig helt tilbage til 2011, da vores lager i Sverige begyndte at bruge softwaren til at håndtere deres forsendelser”. Senere hen konsoliderede virksomheden en række lagre og oprettede et nyt logistikcenter I Holland og man besluttede også at bruge Consignor her.

Poupon fortsætter: “Før Consignor sendte vi EDI-data til vores transportører direkte fra vores ERP system Baan. Vi udviklede integrationerne selv og det fungerede fint, men det var svært at vedligeholde fordi hver eneste lille ændring hos transportørerne betød at vi var nødt til at tilpasse integrationen. Desuden krævede det en stor mængde arbejde for os, hvis vi ønskede at skifte transportør eller tilføje nye. Derfor var vi på udkig efter en mere fleksibel måde at håndtere vores forsendelser på.”

Consignor implementeres over hele Europa
Senere hen har Somfy implementeret Consignor på lagre og logistikcentre i Polen, Italien og Tyskland. ”I Polen etablerede vi et lager i forbindelse med vores produktion der til forsendelse til Østeuropa. De to østeuropæiske transportører vi benytter var allerede i Consignors transportørbibliotek, så det var let, ” siger Cédric Poupon. Når en ordre går ind i Somfys ERP system valideres den og overføres til Consignor og fragtlabels printes automatisk. ”Med Consignor sikrede vi, at det nye lager kunne håndtere forsendelser hurtigt og enkelt og samtidig at de interne processer var effektive.”

Somfy’s lager i Italien er en del af en relativt lille forretningsenhed med simple behov, men var i bredt omfang blevet drevet manuelt indtil foråret 2016, da Consignor blev rullet ud her også. Carl-Henrik Hällöf, Country Manager og kundeansvarlig for Somfy hos Consignor tilføjer: “Vi udviklede integrationer til nye transportører i Holland og Italien på basis af Somfys præferencer og på den måde krydsede vi grænser til nye markeder sammen med dem og udvidede samtidig vores globale transportørbibliotek.”

I Tyskland var processen og behovene ikke helt så simple, da denne lokation blev drevet semi-uafhængigt og havde meget specifikke krav til responstiden for print af fragtlabels. Cédric tilføjer: “Vi sparede rigtig mange mandetimer på lageret i Italien, fordi de gik fra en manuel proces til en fuldautomatiseret proces. Det var ikke tilfældet i Tyskland, men til gengæld er de nu istand til at skifte transportører meget lettere og hurtigere end før”.

For nylig begyndte Somfy at levere direkte til B2C kunder, som har nogle helt andre krav til levering end de vanlige B2B kunder – f.eks. meget hurtig levering og levering på lørdage. Cédric siger: “Vi burger Consignor for let og hurtigt at kunne koble op på nye transportører som tilbyder de leveringsløsninger vores kunder efterspørger. Desuden er det let at sende notifikationer til kunderne om deres pakker.”

Hurtig og intuitiv håndtering
Nem håndtering af transportører var helt centralt for Somfy, da de skulle vælge Delivery Management system forklarer Cédric: ”Først og fremmest sikrer Consignor nem administration af vores forsendelser. Dernæst er det afgørende for os at man med lethed kan skifte transportør og implementere nye. Med Consignors enorme transportørbibliotek er det så let som at trykke på en kontakt,” og han fortsætter: ”Det er meget nemt at arbejde med Consignor. Jeg kan aktivere nye funktioner selv, hvilket er en kæmpe fordel.”

Som virksomhed lægger Somfy stor vægt på innovation, både i forhold til produkter og i forhold til konstant at forbedre driften,herunder logistik. Om fremtiden siger projektlederen: “Med Consignor har vi fået god erfaring med at implementere Delivery Management systemer. Det ligger ikke først for at implementere et DMS på vores hjemmemarkedslager i Frankrig, da vores egen transportørintegration dækker behovet der, men Consignor vil helt klart være en del af overvejelserne til fremtidige lagerlokationer.


Tekst af Consignor, news@consignor.com

Vi holder dig opdateret indenfor levering. Følg Consignor på linkedin logo

Somfy

  • Verdensledende indenfor motorer til markiser, persienner og andre typer af automatiske åbninger/lukninger
  • Har rødder tilbage til det 19. århundrede, men blev grundlagt i sin nuværende form i 1969
  • Hovedkvarter i Cluses i det østlige Frankrig
  • Tilstede i omkring 60 lande på 5 kontinenter
  • Mere end 7000 ansatte
  • 4 hoved logistikcentre i Europa: Frankrig, Holland, Tyskland og Polen
  • Stærkt fokus på innovation

Facts

 

 

Consignor