Jussi Vuorela

60 ud af vores 300 daglige forsendelser er farligt gods forsendelser. Det betyder, at vi har en stor mængde farligt gods dokumentation hver dag, som vi skal sørge for, er opdateret og sendt korrekt til transportørerne. For at vi ikke drukner i dokumentationsarbejde, har vi valgt at automatisere hele farligt gods forsendelsesprocessen med Dangerous Goods i Consignor.

Jussi Vuorela
Logistics Planner, Motoral

Sådan sender vi farligt gods nemt og hurtigt

Omfattende dokumentation og EDI-overførsel gør det forvirrende og tidskrævende at sende farligt gods. Men ikke for finske Motoral, som dagligt sender både benzin, bilbatterier og spraydåser helt uden problemer til butikker, værksteder og forbrugere i Finland og Estland.

Når virksomheder og webshops sender farligt gods, skal de dokumentere alle detaljerne omkring forsendelsen til transportøren, herunder stofnavn, fareklasse, UN-nummer m.m. Det er nødvendigt, så transportøren ved, hvordan han skal håndtere det farlige gods. Al den dokumentation er besværlig og tidskrævende, hvilket den finske autodelegrossist, Motoral, kan nikke genkendende til, og derfor har fundet en løsning på:

”60 ud af vores 300 daglige forsendelser er farligt gods forsendelser. Det betyder, at vi har en stor mængde farligt gods dokumentation hver dag, som vi skal sørge for, er opdateret og sendt korrekt til transportørerne. For at vi ikke drukner i dokumentationsarbejde, har vi valgt at automatisere hele farligt gods forsendelsesprocessen med Dangerous Goods i Consignor,” fortæller Jussi Vuorela, Logistics Planner i Motoral.

Dangerous Goods i Consignor automatiserer print af de farligt gods dokumenter, som Motoral har brug for, samtidig med at overføre EDI til transportørerne. Det eneste Motoral skal gøre er at oprette deres farligt gods artikler i et onlinekatalog i DG Office, som fungerer som en database for og validering af deres farligt gods. På den måde sparer Motoral manuel arbejdstid, og er sikret mod eventuelle bøder og ulykker som følge af fejldokumentation.

”Det er helt afgørende for os, at vores delivery management software understøtter farligt gods. Det gør Consignor som den eneste delivery management udbyder i markedet. Men Consignor hjælper os ikke kun med farligt gods. Vi oplever mange andre fordele ved at bruge Consignor til alle vores forsendelser,” siger Jussi Vuorela.

Software der gør kunder og medarbejdere glade

Motorals kunder kræver hurtig, pålidelig, billig og sporbar levering. Især track & trace er must for Motorals webshop kunder. Alt dette kan Motoralimødekomme med Consignor, forklarer Jussi Vuorela:

”Vi reducerer kundernes fragtomkostninger, når de køber flere varer, fordi vi automatisk konsoliderer deres ordrer i Consignor. Consignor giver os også mulighed for track & trace samtidig med at samle vores daglige udgående forsendelsesvolumener i lister.  På den måde kan vi indsamle statistik over vores udgående flow og videregive det til transportørerne, så vi sørger for at holde fragtpriserne nede.”

Det kan også mærkes på Motorals lager samt i kundeservice, at de nu bruger Consignor til deres forsendelser.

”Lagermedarbejderne bruger meget mindre tid på at sende pakker, fordi de ikke manuelt skal printe labels og fragtdokumenter samt booke forsendelser i forskellige transportørsystemer. Det gør Consignor helt automatisk i ét samlet system. Vores kundeservice sporer også pakker lynhurtigt i Consignor Portal, som løbende opdateres med information om pakkens status. Portalen gør os samtidig proaktive i forhold til at notificere kunder om, at deres pakke er forsinket. Track & trace er et kæmpe plus,” afslutter Jussi Vuorela.


Tekst af: Consignor, news@consignor.com

Vi holder dig opdateret indenfor levering. Følg Consignor på linkedin logo google plus logo

 

Motoral:

  • Farligt gods er eksplosive stoffer og genstande, gasser, brandfarlige væsker, giftige stoffer, smittefarlige stoffer, radioaktive stoffer, ætsende stoffer m.m.
  • Motoral er grundlagt i 1958, og har hovedkontor i Helsinki.
  • Motoral er autodelegrossist, men sælger også maling og drikkeautomater.

Fakta: