Mover

Consignor bidrager med to vigtige faktorer: en stabil softwareplatform til håndtering af forsendelser og hurtig integration mod nye transportører. Vi har løbende brug for at integrere med flere transportører. Med Consignor kan vi i dialog med nye transportører forenkle processen ved at sige: Kan du integrere med Consignor, så kan du integrere med os”.

Daniel Thyberg
Supply Chain Developer, Clas Ohlson

Clas Ohlson: Nyt leveringskoncept skal indfri ambitiøse vækstplaner

Leveringskonceptet ”Collect in store”, hvor kunderne kan hente deres online køb i butikken, er en del af en større vækststrategi hos den svenske butikskæde Clas Ohlson. Supply Chain Developer, Daniel Thyberg fra Clas Ohlson afslører her, hvordan logistikken bag det nye og billige leveringskoncept ser ud.

For at overleve som online såvel som fysisk butik i dag, er det vigtigt at imødekomme kundernes høje krav.

”Kunderne ønsker i stigende grad flere leveringsmuligheder, hvor fleksibilitet og bekvemmelighed er nøgleord. Det udfordrer webshops til at finde nye og innovative måder at levere til kunderne på,” forklarer Daniel Thyberg, som årsagen til hvorfor, at de hos Clas Ohlson i sommers udvidede deres online leveringsmuligheder til også at omfatte ”Collect in store”.

Der er flere fordele ved det nye leveringskoncept. Ved at få kunderne ind i den fysiske butik, beholder Clas Ohlson nærheden til kunderne og opnår samtidig muligheden for mersalg. ”Collect in Store” er samtidig et billigt leveringsalternativ for både Clas Ohlson og kunderne, da Clas Ohlson sparer fragtomkostninger ved at levere online ordrer sammen med butiksleverancer. Den besparelse kommer kunderne tilgode, da ”Collect in store” er et gratis leveringsalternativ. Logistikken bag ”Collect in store” har været enkelt at sætte op for Clas Ohlson.

”Vi bruger Consignor som Delivery Management System til at printe fragtlabels, sende, tracke, modtage og analysere vores forsendelser. Da vi ønskede at udvide vores leveringsmuligheder med ”Collect in store” var det enkelt at sætte dette op i Consignor, da vi kunne benytte eksisterende systemintegrationer til at printe labels og oprette nye afsendingsrutiner på lageret. Med Consignors webservice kan vi automatisk sende notifikationer om pakkens lokation til kunden, så oplevelsen bliver fuldstændig som ved en traditionel levering,” forklarer Daniel Thyberg.

Sådan ser forsendelsesprocessen bag ”Collect in store” ud hos Clas Ohlson:

  1. Clas Ohlson opretter via deres ERP System en forsendelse på online ordren med en såkaldt ”custom carrier” i Consignor og placerer varen på en butikspalle.
  2. Forsendelsen uploades automatisk til Consignor Portal, hvor den kan trackes.
  3. Når varen er ankommet til butikken og klar til afhentning, opdaterer butiksmedarbejderen status på forsendelsen i ERP systemet til ”modtaget i butikken”, hvilket via Consignors webservice trigger en notifikation om afhentning til kunden.
  4. Hvis kunden ikke har afhentet varen efter X antal dage, opdateres forsendelsen som ”endnu ikke afhentet”, hvilket trigger en ny notifikation med en reminder til kunden.
  5. Når kunden har hentet deres online ordre i butikken, opdateres forsendelsen som ”udleveret”.

De logistiske fordele ved denne løsning er, at Clas Ohlson kan anvende samme procedure, når de håndterer ”Collect in store” ordrer som ved enhver anden ordre. Forskellen er blot, at disse pakker placeres på butikspaller i stedet for at blive sendt til en sorteringsterminal.

Attraktive leveringsmuligheder som ”Collect in store” og konkurrencedygtig logistik udgør fundamentet for Clas Ohlsons ambitiøse vækstplaner, hvor Consignor spiller en afgørende rolle.

”Vores mål om at fordoble Clas Ohlsons online salg hvert andet år stiller krav til os om at være relevante og attraktive i alt, hvad vi tilbyder vores kunder. Her bidrager Consignor med to vigtige faktorer: en stabil softwareplatform til håndtering af forsendelser og hurtig integration mod nye transportører. Vi er i en fase, hvor vores e-handel vokser kraftigt, og vi har løbende brug for at integrere med flere transportører. Med Consignor kan vi i dialog med nye transportører forenkle processen ved at sige: Kan du integrere med Consignor, så kan du integrere med os,” afslutter Daniel Thyberg.


Tekst af Consignor, news@consignor.com

Vi holder dig opdateret indenfor levering. Følg Consignor på linkedin logo

Fakta Clas Ohlson

  • Clas Ohlson blev grundlagt i 1918 i Sverige.
  • Clas Ohlson sælger værktøj, hjemme-, fritids-, el- og digitale produkter.
  • Clas Ohlson har både fysiske butikker og webshops i Sverige, Norge, Finland, England og Tyskland.
  • Clas Ohlson sender 250.000 paller til deres fysiske butikker og 440.000 e-handelsordrer om året.

 

Fakta om løsningen

Consignor