Lang dag på arbejde, skarer af mennesker, trætte børn og en generel mangel på tid. Dette kombineret med en lang kø til skranken for at afhente din bestilte pakke kan nemt få en til at ønske, at man lige have valgt levering til hjemmet. Men den norske sportsudstyrsgigant, XXL, har forsøgt at bekæmpe netop denne besvær med et specielt tårn i butikken til click’n’collect – den første af sin art i hele Norden. Vi mødtes med Logistics Manager fra XXL, Kim Andre Nilsen, for at lære om denne lovende nye feature i deres butik.

XXL, også kaldet XXL Sport & Villmark, startede i 2000 med at sælge sportsudstyr, trænings- og udendørs udstyr til den fysisk aktive forbruger. I 2015 begyndte XXL at undersøge muligheden for at sælge deres varer online, og i samarbejde med Consignor introducerede de afhentning i butikken. Pick-up i butikken blev et meget populær koncept blandt kunderne, da de kunne skære forsendelsesomkostningerne til levering væk. Og det blev også populært for XXL, fordi det større fremmøde af kunder kunne garantere mersalg.

Når man bliver for populær
Den eneste ulempe ved denne popularitet er, at kunderne endte med at vente i kø for at afhente deres ordrer. Dette lægger især pres på personalet omkring tiden med større kampagner. For at assistere deres kunder bedre og aflaste deres medarbejdere for denne frustration, implementerede XXL et nyt afhentningstårn. Det blev gjort muligt af det estiske firma, Cleveron, der leverer automatiseringsløsninger til detailforretninger. Takket være Cleveron er XXL den første butik i Norden, der kan levere en webordre med robot.

Tårnet ligger midt i XXL-butikken i indkøbscentret Alna Senter, der ligger lige uden for Oslo by, og den er 5 meter høj med en bredde på 2,5 meter. 300-400 pakker kan placeres på tårnets varebånd, og omkring 80-90% af disse afhentningspakker kan magasineres i selve tårnet.

Hvordan det virker:
Pickup-tårnet fungerer faktisk temmelig enkelt, og ved at bruge eksisterende teknologi og funktioner i Consignor-softwaren har det været nemt at skabe en problemfri leveringsoplevelse for kunden. Sådan fungerer det:

Pakken placeres på varebåndet, og tårnet finder selv et passende sted at opbevare pakken inde i tårnet.

På vej ind bliver pakken scannet, og dens status opdateres automatisk i Consignor.

Statusopdateringen i Consignor udløser en SMS og/eller e-mail til kunden om, at deres pakke er klar til afhentning. I samme notifikation finder kunden to koder, der skal indtastes på tårnets skærm, når pakken hentes.

Fordele og ulemper
Kunderne har allerede benyttet tårnet meget til afhentning, og feedbacken er positiv. Ikke kun fordi det sparer dem tid, men de kan nu hente deres ordre uden tidspres mm. Desuden har XXL især oplevet en positiv reaktion fra personalet: Nu er der mere tid til kundepleje, rådgivning og salg, som sætter kunden i fokus og aflaster personalet for unødvendigt manuelt arbejde.

Der er dog begrænsninger for tårnet. Hvis pakken har en dimension på mere end 45,0 cm x 30,0 x 26,0 cm, skal pakken stadig afhentes ved skranken. Kunder, der ønsker at hente deres ordre fra tårnet, skal have dette i tankerne, når de afgiver deres ordre.

Derudover er det stadig usikkert, om der kan forekomme et tab af mersalg, nu hvor kunden kan hente sin pakke fra tårnet og hurtigt være ude af butikken igen i løbet af få minutter. Kim Andre Nilsen nævner, at en igangsat undersøgelse vil afgøre dette inden udgangen af ​​2019. I mellemtiden er den aktuelle teori, at nu hvor selvbetjeningsløsningen implementeres i butikken, kan kunden slappe af mere, mens han er i butikken og derfor stadig være åben for at købe mere.

I de første tre måneder af 2019 blev hele 40% af ordrerne bestilt online til afhentning i butikken, fortæller Kim Andre og tilføjer ”Så uanset hvilke ulemper der måtte vøre, giver automatiseringsløsninge os stadig muligheden for at håndtere den fremtidige vækst. ”

Nem afhentning i fremtiden
Pick-up tårnet testes i øjeblikket fuldt ud, men er allerede en lovende indikator for flere implementeringer. Sportsforretningen tester i øjeblikket også selvbetjente afhentningsskabe i butikkerne i Jessheim beliggende 40 kilometer nord for Oslo og Majorstue i centrum af den norske hovedstad.

Derudover er XXL også frontløber, når det gælder omfavnelse af ny teknologi inden for logistik. Ved at bruge RFID-teknologi i hele logistikflowet har XXL formået at hæve kvaliteten i leveringsoplevelsen, som de leverer til deres kunder og derved skabt en øget kundetilfredshed. Læs mere om, hvordan XXL drager fordel af RFID i logistik her.

 


Text by Consignor, news@consignor.com

We will keep you updated on delivery. Follow Consignor on linkedin logo