Logistikbranchen står overfor et paradigmeskifte, fra forhold struktureret af logistikbranchen til en mere kundeorienteret tilgang. Dette var den klare besked fra industriens frontrunners på inspirations- og netværkseventet, Consignor Convention, som blev afholdt i Stockholm af softwarevirksomheden Consignor.

Den 8. maj afholdte Delivery Management Software virksomheden, Consignor, Consignor Convention i Münchenbryggeriets rustikke lokaler i Stockholm. Eventet er den første af sin slags og bød velkommen til gæster, event partnere og talere fra e-handels-, logistik- og transportbranchen.

Online shoppere har aldrig været mere krævende
Et tilbagevendende emne var, at forbrugere er blevet mere krævende med hensyn til levering af deres onlinekøb. For at imødekomme dette præsenterede Consignors CTO Mattias Gredenhag, hvordan man bruger Artificial Intelligence til den nye funktion ETA, Estimated Time of Arrival, som orienterer både forhandler og kunde om en beregnet tid for ankomst af pakken. Andre nyligt tilføjede highlights i Consignor softwaren inkluderer en rapportfunktion, Carrier Performance, som gør det muligt for Consignors kunder at måle deres transportørers præcision i forhold til leveringstid.

Nordic E-commerce Advisor for PostNord, Arne Andersson, oplyser, at svenske online-kunder også har behov for hurtig levering tilpasset deres tidsplan. Han foreslår, at Sverige sandsynligvis bliver nødt til at genoverveje hele infrastrukturen for at imødekomme kunder i alle hjørner af det store bjerg- og skovbeklædte land.

Stressfri logistik
Drop shipping har taget fart, da det letter forhandlerens logistik, ifølge Director Operation Excellence, Stefan Carlsson, fra 3PL Aditro Logistics:

“Vi tror på, at vi vil se mere drop shipping i fremtiden på grund af forbrugernes stigende krav til et større produktsortiment hos den enkelte detailforhandler samt forventningen om hurtig og fleksibel levering. Detailforhandlere kan finde det svært at opfylde disse krav gennem deres eget lager og logistik.”

Dette bakkes op af salgschef Hans Grönqvist fra logistikfirma Swisslog, der understreger, at onlinebutikker skal være klar til at tilpasse sig, da markedet konstant ændrer sig.

Lad leveringen stå for salget
Mens e-handel stiger, stiger kravene til større effektivitet og tilpassede logistiske løsninger også, fortæller direktør Corporate Development, Mikael Törnqvist, fra Aditro Logistics i sin præsentation. Han bemærker også, at dette betyder, at logistikbranchen er gået fra et omkostningsfokus til et kundefokus. Virksomheder bør derfor se deres logistik som markedsføring snarere end som en omkostning, da kunderne kræver hurtig og fleksibel levering, siger Mikael Törnqvist.

Læs mere: Fragt er ikke en udgift, det er markedsføring

Ifølge salgs- og marketingdirektør Tobias Henriksson fra Consafe Logistics har online shoppere reelt store krav, men det drejer sig ikke kun om hurtig levering, men om en præcis og tilpasset levering, for eksempel hvis en kunde ønsker hjemmelevering mellem kl. 17.00 og 20.00 på en tirsdag. Partner af NYCE.LOGIC, Niklas Nygren, er enig med Consafe Logistics og tilføjer, at kunderne har givet udtryk for et behov for mere fleksible leveringsmuligheder efter købets afslutning.

Fremtiden leveres af Consignor
Da forbrugere er mere tilbøjelige til at shoppe fra komforten i deres eget hjem, skal leveringen følge med. Mattias Gredenhag forklarer, at væksten i branchen er enorm. Derfor er det vigtigt for Consignor at fortsætte med at investere i at udvikle softwareplatformen.

“Vi lytter til vores kunder og partnere, og deres input er vigtige for at udvikle platformen,” siger Mattias Gredenhag og tilføjer: “Antallet af nye transportører i Consignor er eksploderet i de seneste år, og vi udvikler nu ca. 100 nye transportører om året”.

Online shoppere var det helt store hovedfokus ved Consignor Convention. I øjeblikket tilpasser kunderne sig til betingelserne af leveringen, men den klare overbevisning fra e-handels-, logistik- og transporteksperterne er, at industrien skal blive mere kundeorienteret med personlige og fleksible tjenester – og i sidste ende give online shoppere mere kontrol over deres levering.

Denne opsummering er en del af en række artikler, der dækker en mere detaljeret indsigt i de emner, som blev introduceret af talerne til Consignor Convention.

Fakta:

 


Tekst af Consignor, news@consignor.com

Vi holder dig opdateret indenfor levering. Følg Consignor på  linkedin logo